Onderhoud

De APK is geen onderhoudsbeurt. Bij een APK controleert de keurmeester de auto wel op een groot aantal punten, maar hij demonteert niets. Er is ook geen sprake van schoonmaken, vervangen, smeren, verversen of bijvullen. Om de auto ook op de lange termijn bedrijfszeker te houden is een echte onderhoudsbeurt nodig.

De kleine beurt is een standaard periodiek onderhoud na een interval van bijvoorbeeld 15.000 km of 1 jaar, welke van de twee het eerst bereikt wordt. Het interval verschilt ook per auto. Een onderhoudsbeurt verschilt per merk en per type. Er zijn wel een aantal punten die bij de standaard onderhoudsbeurt van alle merken en types overeenkomen:

  • Verversen van motorolie
  • Vervangen van het oliefilter
  • Controleren en bijvullen van de niveau’s van de remvloeistof, de koelvloeistof, het ruitensproeierreservoir en de stuurbekrachtiging.
Controleren van:
  • Werking ruitenwissers en
  • sproeiers
  • Bandenspanning inclusief reserveband (indien aanwezig)
  • Staat van remsysteem
  • Dikte van de remblokken, kunnen alle delen vrij bewegen, zit er niets vastgeroest
  • Dikte van de remschijven, roestvorming
  • Werking van de handrem
  • Werking van de voetrem
  • Staat van de remleidingen, beschadiging, roest, lekkage
  • Speling op wielophanging en algehele staat hiervan, inclusief de rubbers en stofhoezen
  • Staat van de banden, beschadiging, profieldiepte, onregelmatige slijtage, scheurtjes
  • Verlichting, werking, afstelling koplampen, beschadigingen van het glas/kapjes

Een vaste omschrijving van de grote beurt bestaat niet. Het is eigenlijk een uitbreiding van de kleine onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden. Dit zijn een aantal van die extra werkzaamheden die periodiek uitgevoerd dienen te worden, afhankelijk van merk en type:

  • Vervangen van de brandstoffilters
  • Vervangen van het luchtfilter
  • Controleren van airbags en gordelspanners
  • Uitlezen van de foutmeldingen in het motormanagement, evt. foutcode wordt gereset of onderzocht
  • Bijvullen van versnellingsbakolie of vloeistof in de automatische transmissie
  • Controleren van de distributieriem
  • Controleren van de multiriem of V
  • snaar
  • Vervangen van de bougies
  • Controleren van de remvloeistof
  • Vervangen van de pollenfilter/interieurfilter

De kosten van een onderhoudsbeurt zijn afhankelijk van het merk en type auto.

Voor meer informatie of een afspraak kunt u hier contact opnemen of bij ons langskomen.